Geschiedenis
De start 2012
Jarenlang werkzaam op begraafplaats Zorgvlied te Amsterdam, heb ik vele baby- en kinderuitvaarten van dichtbij meegemaakt.
Wat mij altijd opviel was hoe het mandje of kistje werd vervoerd. De ene keer de moeder en/of vader het kistje op schoot en dat was dan het meest intieme en normale.
Maar een andere keer lag het los op de achterbank, zonder iemand ernaast. Of erger kwam het kistje of mandje uit de achterbak, soms niet eens opgeruimd. Nee, vaak zelfs nog met boodschappentassen en paraplu's bijvoorbeeld...
Het voelde net niet goed op zo'n moment.
De eigen auto werd vaak gebruikt en hoorde ik toch vaak achteraf dat men het een naar idee vond om de dag erop met dezelfde auto naar het werk te moeten of boodschappen te moeten doen.
Een grote volwassenen rouwauto heb ik nooit gezien voor baby's of kinderen en terecht denk ik. Er zijn er maar een paar die wel zouden kunnen maar de grootte is toch vaak buitenproportioneel.
Soms werd er gekozen voor de privé-auto van een uitvaartondernemer, bij gebrek aan alternatieven, een noodgedwongen oplossing.
In het voorjaar van 2011 ging ik onderzoeken of er niet een alternatief was voor het vervoer van een baby of kind op de dag van de uitvaart. Bij het zoeken naar een rouwauto voor kinderen en met name baby’s bleek dat er maar 1 aanbieder was die op internet te vinden was. De auto was totaal niet naar mijn smaak, maar dat is persoonlijk, er was tenminste een alternatief, maar verder was er geen enkele te vinden!
Ik dacht dan maar zelf te komen met een alternatief en dacht aan een Smart, een Fiat500, een Mini en claimde een alvast een aantal domeinnamen. Nu eerst geld sparen...
In 2012 kreeg het idee meer vorm en onderzocht ik de mogelijkheden. Richting het einde van het jaar was het bijna zover. In oktober ging ik naar de uitvaartbeurs en ontdekte daar dat een bedrijf me voor was met de uitvoering van een gelijk idee. Er stond daar een hele knappe auto op de beurs. Ideeën ontstaan vaak op meerder plaatsen tegelijk, alleen wie voert het uit? Wij allebei dus, alleen was deze ondernemer net even eerder. Ik heb hem gefeliciteerd, ik was en ben ook echt blij dat er eindelijk fatsoenlijk vervoer is voor baby's en kinderen.
In december 2012 heeft Mea Vota de auto aangeschaft, in de maand die volgde vele obstakels moeten nemen om te komen tot een knappe auto die er mag zijn en dan nu op 14-2-2013 is de minirouwauto een feit. Van alle auto's bleek de Mini Clubman het meest geschikt.
Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat de auto niet wordt verhuurd en langzaam erodeert, aan de andere kant weet ik dat de natuur niet zo in elkaar zit en hoop ik dat de auto dan van toegevoegde waarde is bij de uitvaart van een baby of kind op een o zo moeilijke dag.
Chris Beekman
Wat mij altijd opviel was hoe het mandje of kistje werd vervoerd. De ene keer de moeder en/of vader het kistje op schoot en dat was dan het meest intieme en normale.
Maar een andere keer lag het los op de achterbank, zonder iemand ernaast. Of erger kwam het kistje of mandje uit de achterbak, soms niet eens opgeruimd. Nee, vaak zelfs nog met boodschappentassen en paraplu's bijvoorbeeld...
Het voelde net niet goed op zo'n moment.
De eigen auto werd vaak gebruikt en hoorde ik toch vaak achteraf dat men het een naar idee vond om de dag erop met dezelfde auto naar het werk te moeten of boodschappen te moeten doen.
Een grote volwassenen rouwauto heb ik nooit gezien voor baby's of kinderen en terecht denk ik. Er zijn er maar een paar die wel zouden kunnen maar de grootte is toch vaak buitenproportioneel.
Soms werd er gekozen voor de privé-auto van een uitvaartondernemer, bij gebrek aan alternatieven, een noodgedwongen oplossing.
In het voorjaar van 2011 ging ik onderzoeken of er niet een alternatief was voor het vervoer van een baby of kind op de dag van de uitvaart. Bij het zoeken naar een rouwauto voor kinderen en met name baby’s bleek dat er maar 1 aanbieder was die op internet te vinden was. De auto was totaal niet naar mijn smaak, maar dat is persoonlijk, er was tenminste een alternatief, maar verder was er geen enkele te vinden!
Ik dacht dan maar zelf te komen met een alternatief en dacht aan een Smart, een Fiat500, een Mini en claimde een alvast een aantal domeinnamen. Nu eerst geld sparen...
In 2012 kreeg het idee meer vorm en onderzocht ik de mogelijkheden. Richting het einde van het jaar was het bijna zover. In oktober ging ik naar de uitvaartbeurs en ontdekte daar dat een bedrijf me voor was met de uitvoering van een gelijk idee. Er stond daar een hele knappe auto op de beurs. Ideeën ontstaan vaak op meerder plaatsen tegelijk, alleen wie voert het uit? Wij allebei dus, alleen was deze ondernemer net even eerder. Ik heb hem gefeliciteerd, ik was en ben ook echt blij dat er eindelijk fatsoenlijk vervoer is voor baby's en kinderen.
In december 2012 heeft Mea Vota de auto aangeschaft, in de maand die volgde vele obstakels moeten nemen om te komen tot een knappe auto die er mag zijn en dan nu op 14-2-2013 is de minirouwauto een feit. Van alle auto's bleek de Mini Clubman het meest geschikt.
Aan de ene kant hoop ik natuurlijk dat de auto niet wordt verhuurd en langzaam erodeert, aan de andere kant weet ik dat de natuur niet zo in elkaar zit en hoop ik dat de auto dan van toegevoegde waarde is bij de uitvaart van een baby of kind op een o zo moeilijke dag.
Chris Beekman
2013
Het eerste gesprek vergeet ik nooit meer. De eigen uitvaartonderneming kon helaas niets anders leveren dan een zwarte traditionele rouwauto. Een oom van zijn overleden neefje belde mij en vroeg voorzichtig of de minirouwauto op korte termijn nog vrij was. Toen ik dit bevestigde klonken er vreugdekreten aan de andere kant van de lijn. Totaal tegen mijn verwachting in (ik verwachtte verdriet) was men blij dat dit alternatief er was. Die ene keer was het waard; alle inspanningen om het voor elkaar te krijgen, vanaf toen mocht de Mini verroesten.
Helaas komen er toch veel kinderen te overlijden, dat is de realiteit. En men vindt de auto een mooi alternatief. Om dan van toegevoegde waarde te kunnen zijn op die dag en rond die dagen met de auto is precies waarom ik het doe. Heel veel warme en positieve reacties mogen ontvangen, dat doet goed. Vooral omdat het de nabestaanden goed doet.
Het jaar 2013 werd afgesloten met €770.- aan donaties aan goede doelen.
Helaas komen er toch veel kinderen te overlijden, dat is de realiteit. En men vindt de auto een mooi alternatief. Om dan van toegevoegde waarde te kunnen zijn op die dag en rond die dagen met de auto is precies waarom ik het doe. Heel veel warme en positieve reacties mogen ontvangen, dat doet goed. Vooral omdat het de nabestaanden goed doet.
Het jaar 2013 werd afgesloten met €770.- aan donaties aan goede doelen.
2014
In januari zijn wij begonnen met het verbeteren van de auto. Er komen nieuwe mogelijkheden. De ouders kunnen achterin zitten bijvoorbeeld terwijl de chauffeur rijdt. Naast de chauffeur kan dan een mandje/kistje van zo'n 80cm.
Ook zijn we bezig met een ondergrond van RVS waarmee de bodem beter grotere kisten en manden kan dragen. Hierdoor wordt het ook gemakkelijker om een overbrenging te realiseren van een ziekenhuis naar een thuissituatie of rouwcentrum bijvoorbeeld.
Ook zijn we bezig met een ondergrond van RVS waarmee de bodem beter grotere kisten en manden kan dragen. Hierdoor wordt het ook gemakkelijker om een overbrenging te realiseren van een ziekenhuis naar een thuissituatie of rouwcentrum bijvoorbeeld.